"Its freeking Chinattown all over!" (uppdaterat)


Japp. it is freeking chinatown all over. And then add some more and here you go, China! You can understand that
The Saweedish girls ( our new "groupname" from NK) is really excited! And I can gladly tell you that Julia is the one doing all the shopping! ( untill now any way..)  After spending three days here the calm autmosphere from Nong Khai and Laos feels distant..

Men det borjade sadar for oss Saweedish girls. Vi skiljdes fran de danska vannerna i Luang Prabang da vi inte kande oss klara med staden. Sa vi begav oss helt enkelt ensama mot det stora stora landet och resan var inte den basta. Det borjade med att vi tillbringade tre timmar ute i ingenstans for att vanta pa en nattbuss ( det vart morkt....)  som tur var sa var det en ungdomsgard brevid som skrattande foljde var angest over att missa bussen. Men den kom! Det var en slepper bus som var fylld med mansfolk. Och sa vi da. Vi trangde in oss i en sang, jag lekte hjalte och lat julia ligga innersrt, med andra ord jag fick en man brevid mig.. Mycket eh... knappt. Men tyvarr sa blev vi bada JATTE aksjuka och tillbringade stor del av resan i plastpasar. Detta gjorde att vart forsta mote med China inte var sa lyckat, tva sma flickor som knappt kunde sta pa benen tog oss over gransen.

Men!! Sa bra det kunde bli! Vi tog oss till en stad men stannade bokstavligen bara 13 minuter da vi kande att vi behovde bli omhandertagna av vara danska vanner. Vi kom till Jinhong och allt vande. Vi checka in pa ett guesthouse som lag vi ett collage, tog en lang dusch och blev snabbt medbjudna att se pa universitetet. Vi blev glatt uppvisade for de studenterna som laste engelska som genast borjde stalla fragor. En av de visste laskigt mycket om Sverige och langtade efter att aka till Lappland.. (?) Pa kvallen somnade vi tidigt i vara ljuvliga sangar, resans billigaste boende men absolut basta sangen! Foljande dag tillbringade vi med att uppleva staden by foot, Julia gjorde lite shopping, vi hangde i parker och at annorlunda mat.

Nu har vi varit i Kunming sedan i onsdags, efter annu en nattbuss som var sjukt mycket battre an den i Laos, tack Chinas motorvagar,  som ar den storsta staden i Yunnan, cirkus 3 miljoner. Har ar det annu mer Chinatown, det ar mycket av allt overallt. Vi bor pa ett charmigt guesthouse i utkanten som aven ar en lokal bar dar det hanger massa coola kineser.
Vi promenerar runt, shoppar, ater o njuter av det moderna stadslivet. Som paminner massa om europa men samtidigt totalt skiljer sig!

Och i gar tog vi en lokal buss ut i nagon forot, valdigt nojda att vi inte tog taxi, hoppade dock av vid fel station och fick traska i 55 min.. Men det var vart det for vi fick se PANDOR!!!!! Ah!! Som tur var ar ida helt besatt av Pandor sa aven jag o Julia forstod hur haftigt det var..  Jag kan utlova filmer med pandor som gungar. resten av Zoo var dock mest deprimernade, bjornar o gorillor intrangde i miniminiburar. Och just det, Tigrar!! Woohoo! De  hade det lite battre stallt.

Nuar det frukost time, jag har antligen fatt min grot med banan o Julia njuter av sina scamble eggs med bacon.. och sen ar det glasogonshopping igen.. Vi har redan gjort ett par var (okej jag gjorde ett par i Vientiene oxa..) och nu ska vi dit igen och se om vi hittar flera.. Jag kanner rmig lite girig med mina hm, 6 par glasogon(ink sol) i vaskan men Julia har lugnat mig och  sagt att jag far kopa flera sa lange de ar billiga..

Snon dar hemma kanns avlagsen o inget vi dirket saknar. Men viser anda framemot att vi kanske kommer att fa skymta bergstoppar kladda i sno fran Dali. Oberserva SKYMTA. Inte kanna av det minsta. HAr vi sagt att det ar betydligt svalare har? Typ svensk sommar i Juni..

La long!

Kommentarer
Postat av: Papsen Erno

Härligt med det väldigt olika som händer ER. Från Hell-buss till varmt omhändertagande och njutning..

Låter fånigt här hemifrån att pekpinneaktigt påminna om att; för kunna ta in , så behöver ni pauser med typ LOCK+SHUTdown , ja jag vet det låter trist-vuxet men ni är ju inte direkt kända för slowmotion-läge....så. Och jag vill bara väl ok ? Pussarna på båda men mest på jull såklart !!

2009-03-28 @ 11:02:32
Postat av: Anonym

Hej

Allt låter avlägset. Tänk att du blev den första i familjen som besöker Kina.

Hur är era fortsatta planer? Vietnam och sedan? När kommer ni hem?

Längtar mycket efter dig..

Mamma

2009-03-29 @ 14:00:25
Postat av: Max

Ni hao!

Vad spännande det är att läsa era inlägg. MAn blir alldeles sjuk av avund. Jag har massor av frågor om kinesistkt liv. I indien hittade vi inga platser för flirt och romans. finns det ställen där ungdomar träffas? kul att pratat med så många kineser redan. vad har de för intressen? Ni får berätta mer sen. va vill ni veta? det känns lite fjuttigt att berätta om våren här hemma. Jo en stor händelse! Mira ska få ungar! Det fick vi veta precis idag! stora varma kramar från Max

2009-04-01 @ 17:54:54
Postat av: Karin

Hej! Jag har lagt ut modellbilder på min blogg från min senaste plåtning, kika gärna in och kommentera vad du tycker!:)



www.abckarin.blogg.se

2009-04-01 @ 17:59:53
URL: http://abckarin.blogg.se/
Postat av: Grandma

You started so well, writing in English and then it just turns into Saw-ee-dish barble and crap!



Miss my two little Saweedish girls very much, wish you guys were here for Songkran.



Big hugs to malit and tesco. Grandma xxx

2009-04-08 @ 11:06:19
URL: http://www.renee.isonthemove.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0